Monday, October 22, 2007

阿姆斯特丹之終極四季麻婆豆腐(完結篇)


Finally, I am here. (... I think)

+++

(Part 4:關於吃。)



你還記得Pulp Fiction嗎? One of my favorite. 在電影開首,John Travolta和Samuel Jackson兩位殺手,在開工前有段頗長的對話。(可能QT電影吸引我的地方,便是這些無無聊聊的對白罷。)

VINCENT:You'll dig it the most. But you know what the funniest thing about Europe is?

JULES:What?

VINCENT:It's the little differences. A lotta the same shit we got here, they got there, but there they're a little different.

JULES: Examples?

VINCENT: Well, in Amsterdam, you can buy beer in a movie theatre. And I don't mean in a paper cup either. They give you a glass of beer, like in a bar. In Paris, you can buy beer at MacDonald's. Also, you know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?

JULES: They don't call it a Quarter Pounder with Cheese?

VINCENT: No, they got the metric system there, they wouldn't know what the fuck a Quarter Pounder is.

JULES: What'd they call it?

VINCENT: Royale with Cheese.

JULES:(repeating)Royale with Cheese. What'd they call a Big Mac?

VINCENT: Big Mac's a Big Mac, but they call it Le Big Mac.

JULES: Le Big Mac. What do they call a Whopper?

VINCENT: I dunno, I didn't go into a Burger King. But you know what they put on french fries in Holland instead of ketchup?

JULES: What?

VINCENT: Mayonnaise.

JULES: Goddamn!


---


諗番其實都幾好笑,原因係 ... 你信佢一成講既野都死。 無聊的我,看見了麥當當,當然會忍不住走了進去,求証一下。

Quarter Pounder 叫咩?  
Quarter Pounder.

Big Mac 叫咩?      
Big Mac.

食炸薯條落乜野?     
茄汁。

有冇啤酒賣?
冇。

唔該... 下一位。

+++

記憶中到歐洲旅行是頗為疲累的,其中原因之一是要行很多很多的路,由街頭到街尾都好像很多漂亮的東西可看,我想走的路至少比平常多十倍吧。一路從車站,逛商店,再到花街,一路走,一路看,到最後己經筋疲力盡了。

穿過令人大開眼界的花街之後,抬頭一看,己看到不少的中國招牌,路上也有"善德街", ZEEDIJK, 的中文名字,我想四季飯店應該在附近吧,立刻又打醒萬二分的精神了。

熟悉的中國字,國天酒樓,新型像髮廊,還有榕記、俊記、鄧記雜貨呀等等。

己經從街頭走到街尾一遍了,但看仍不到四季飯店呀...。(心內暗暗咀咒...有冇攪錯呀,又話好容易見到...)

當時在飢寒交迫之下,醫肚要緊,便隨便找了家叫"金記食家"(Kam Kee)的餐廳坐下。這裏可以用廣東話點菜,吃過了一大碟招牌炒麵後,便準備歸家了。BTW, 這裏的炒麵也算不錯,下次你來Amsterdam,你也可以過來一試的。(嘿嘿...)

從另一條道路走往火車站的方向,離開Chinatown兩三個街口左右,特然又瞄到一家中國餐廳。

它的名字,叫做:四。川。飯。店。(!!)

唔,和四季飯店...只是一字之差,唔通...?

Menu放在門口,川菜,麻婆豆腐...系有概。店舖不是很大,只有兩枱的人客。我在門外左顧右盼,心情實在有點雀躍(!!),其實為什麼這樣高興呢,我也說不出個所以。

附近也有不少的coffee shop,他人望見我在手舞足蹈,不知會否以為我是大麻high上腦,神智不清。

+++

因為剛才炒麵實在頂到上心口,我也沒這個口福去嘗這個終極麻婆豆腐。

而且天氣亦漸晚,花了這麼多時間在尋尋覓覓,兜兜轉轉之後,找到過差不多像樣的,應該也算是心滿意足了。我想,在人生的路上,也會是一樣吧。

(嗚謝c君的推介,令我有一個有趣的旅程。)

8 comments:

Anonymous said...

冇錯!在amsterdam,我地食fries會點mayonnaise,champagne sources和 honey mustard等等.
Ams D 薯條仲好好味添,下次試試吧!:-)

Yun said...

哇哈哈﹐笑死我喇!!!

momo said...

好笑呀你..才俊...

Anonymous said...

they use Euro there? or something else?

糖 said...

哈我勁鍾意食麻婆豆腐飯
次次去親茶餐廳唔係麻婆豆腐就係魚香茄子

Xavier said...

系呀,我見到ams的街頭有一包包的薯條在賣,金黃色新鮮炸起,真的很吸引。不過,我一個人肯定隊唔晒一包薯條,所以冇買。

系呀, 多謝你地黎睇呀。

系呀, 用euro囉。

系呀,魚香茄子好好味,但系好多時d茶餐廳d茄子唔系好新鮮就真,個魚香茄子煲去全章居食就真系一流。:)

-x

cracker said...

真係千萬sry呀.其實上次去都已經係兩年前,不過你見到個間應該係我去個間呀,間舖細細地,應該無錯啦.不過呢,兩年喎,可能改左名啦(嘩,我死撐到哩).
唔.....你路過都無食到個飯......好好食架......(繼續吊你胃口話好食囉咩事啫)不過希望你去食個間茶餐廳都真係滿足到你啦。
again,真係唔好意思記錯左個名,要你四圍走。

Stella Bella said...

Belgians eat fries with mayo too! :)
It's delicious! haha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails