Wednesday, July 23, 2008

膽固醇的反思

拿起驗身報告,跟兩年前那一份比較,其實沒有太大的分別。醫生跟我說著差不多同樣的話,"有脂肪肝,加上膽固醇偏高,要注要飲食及多點運動。"

理想的膽固醇水平應該是在5.2之下,兩年前驗身,我的指數是7.1(!),當時嚇了一驚。膽固醇有分好壞,好的指數應多於1.0以上,而壞的應在3.4以下。我好膽固醇指數約1.5,但壞的卻有4.4 ... 似乎這歸咎於飲食太過隨便。

於是我便決定在早餐之中多吃點麥片,是桂格的即沖麥片,一盒有三包,有雞肉味和銀魚味那種。有朋友告訴我他也是膽固醇超標,雖然醫生告訴他要吃藥,但他堅持在飲食的方法上改善。結果真的在一日三餐均吃麥片的食療之下,一年多後回復正常水平。

他吃的麥片,是齋沖的麥片,沒有任何調味那種。我問他如何去調味,他竟然答我,他不需要調味,便可照樣吃下肚去(!!),除了給他十個爆...我想不到其他形容詞。

我自問不算是一個揀飲擇食的人,但天天要「隊」這種無味的麥片,我肯定受不了。要一天三餐吃這種麥片,叫我聯想起監獄中犯人的膳食,我這位朋友用這種堅忍的方法去克服膽固醇問題,我想不是人人可做得到。

不過多吃麥片能降膽固醇,肯定是一個有效的方法。過去兩年其實我只是間中吃多一點麥片,現在的指數已經降至6.5,雖然仍是偏高,但我想在飲食方面再注意一點,肯定是有幫助。

其實友輩間介紹了不少治膽固醇的「良方」,我也試過不少,不過一來不知是否有效,二來總是難以持之以恒。有人教我喝「苦瓜茶」,曾經到華潤買過,原來是一些苦瓜晒乾後,再加水沖喝,味道是可想而知的美味...

另外也人有叫我多吃火龍果,綠茶,豆漿等等,我想也會慢慢加進飲食的習慣之中。

+++

而壞的膽固醇偏高,其實是和缺乏運動跟沒有小心飲食有關。看著一份營養師給我的數據,肉類的內臟的膽固醇指數原來是高得驚人,貝殼類食物的指數也很高。不過如果吃蝦,把頭部和卵黃切走,好的膽固醇比率其實很高,可以放心進食。

我想應該是時候,看看那張在抽屜裏頭,正在封塵的california的membership card,是否還未expire?

8 comments:

冬冬 said...

膽固醇偏高既話﹐一定要運動先減得勁。我兩年前都係偏高﹐跟著有排發左癲咁日日去做gym﹐幾個月內壞膽固醇勁減3-4點。

梁巔巔 said...

Xavier 兄:

三招~

運動, 飲酒 (當然係適量), 夠瞓, 掂!

反而食就唔駛話要特別點樣.

Yun said...

Yea, oatmeal really works... that was how my mom lower her cholesterol too. Eat less seafood!! haha. I don't have cholesterol problem, but I like to eat it sometimes. I usually cook it w/ an egg and sugar candy. Quite yummy. :)

My recipe! Hehe.

Xavier said...

Hi Yun, Thanks for the recipe, although I think I agree with the other comments that exercise is the key ... :)

冬冬,梁兄: thanks for the tips.

Elaine said...

我好鍾意滾水撈麥片ga lor...幾好食呀。

Tranquility said...

I suffer from similiar case but just our levels were difference.

mchen said...

my father has under-average cholesterol and blood pressure though he is >60 yrs old and eats whatever he likes (salty, fatty Chinese dishes) his secret tips are Chinese Tea every day + sometimes Mushrooms + White Turnip + Green Beans ~

qishaya said...

abercrombie.us.com beautyWhere are some good spaces to find an Abercrombie Jeans Cologne magazine? One places is magazines. Many wellbeing and beauty magazines propose cologne and odor artifact reviews.Abercrombie Outerwear Some of them even have sample strips that you can open and actually get to smell the fragrance that they are reviewing for the invention line. Abercrombie Hoodies Another great place to find artifact reviews are Abercrombie Pant . EZines are online magazines and often sent to people in the transmit.Abercrombie Polo You can subscribe to artifact study eZines and You will find more information about the Wholesale actual belief jeans, Abercrombie Shirt many people are weird for export the jeans in fresh living.even cologne or scent eZines. Abercrombie fitch Men Many times you can demand from the editor of the eZine to do an exclusive type Shoes are very important to everyone, Our Abercrombie Tees will guard your feet. Abercrombie fitch Women of check for you.Abercrombie bag If you want to grip this effect line, you can ask them specifically to do an Abercrombie and Fitch Cologne review for you and the other readers. Abercrombie Slippers Most editors are forever looking for theme ideas and more than agreeble to help you out. Abercrombie Cap In their food. dealer, abercrombie and fitch (A&F), named the belt in a grievance. Abercrombie Scarves Employment law attorneys representing, Riam Dean, Abercrombie Shorts , cite disability discrimination in the ensemble and are claiming Dean is probable to persist for the next three living.Abercrombie and fitch, a New Albany, Ohio A&F trader, with over 300 food nationwide,Abercrombie And Fitch Jackets, is not unfamiliar with facing discrimination lawsuits. The clothing stored restrict has faced allegations in the gone for the Abercrombie Sweater giant

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails